BLOGBERICHTEN
2023
De wereld van streaming – Een Meegazine original
We kennen het allemaal wel: even lekker een serie of film bingewatchen op de bank. Bij voorkeur met een lekkere snack, warme deken en een kop thee of warme choco. Maar we streamen niet alleen films of series. Ook muziek en podcasts zijn erg populair en zelfs games (hoewel het een mislukt concept bleek) zagen hun eigen streamingplatform in de vorm van Google Stadia. Maar wat maakt deze moderne vorm van media nu toch zo populair en hoe beïnvloedt dit ons dagelijks leven? Wat zijn de consequenties voor fysieke media nu en in de nabije toekomst? Vandaag neem ik jullie mee in de wereld van streaming!
Hoewel streaming erg modern en nieuw lijkt, bestaat het al best een tijd. Streamen, het ontvangen van media direct vanaf een computernetwerk of het internet, bestaat al sinds 1991, maar het werd pas wereldwijd bekend toen het eerste officiële streaming platform YouTube in 2005 werd gelanceerd. Amazon Prime, Hulu en Netflix volgden al snel. Over de jaren is dit steeds populairder geworden. Momenteel zijn er gemiddeld 23 miljard mensen die gebruikmaken van één of meerdere streaming platformen.
Maar waarom is streamen zo populair? Dat heeft meerdere redenen. Ten eerste is het makkelijk in gebruik en altijd beschikbaar als je een goede internet connectie hebt. Thuis op de bank, in het openbaar vervoer of in een café. Waar je ook bent, je hebt toegang tot al je favoriete films, series, podcasts en albums. Je hoeft dus geen rekening meer te houden met het programma van de tv-gids. Ten tweede, het is gepersonaliseerd. Het algoritme zoekt aan te raden content uit, gebaseerd op jouw kijk- en luistergedrag. Daarnaast is er bijna altijd keuze in het type abonnement. Gebruik je bijvoorbeeld minder schermen, dan betaal je maandelijks minder geld. Deze vorm van personalisatie is erg prettig in gebruik en betaalbaar. Voor een gemiddeld bedrag van 10 à 12 euro per maand heb je vaak al een hele catalogus aan content tot je beschikking. Als je dit als fysieke media zou kopen ben je per CD of DVD vaak hetzelfde kwijt (als het niet meer is). Je krijgt dus meer waar voor je geld.
Maar hoe geweldig dat ook klinkt, er zit een keerzijde aan. Als je fysieke media koopt, ben jij licentiehouder van het product. Je raakt het niet kwijt. Als jij een streamingdienst gebruikt, ben je afhankelijk van je gekozen dienst. Als deze dienst de rechten van het product verkoopt of verliest, ben jij het product ook gelijk kwijt. Dit wordt, vooral in de film/serie diensten, een groter probleem naarmate er steeds meer komen. Steeds meer filmstudio’s/-producenten krijgen een eigen streamingdienst en daarmee exclusieve rechten. En daarmee wordt de keuze tussen diensten groter. Betaal je maandelijks aan meer diensten, ga je al snel de hoofdprijs betalen en vaak maar voor die ene film of serie die je graag ziet. Zo ga je je steeds vaker afvragen of het niet toch voordeliger is om een afzonderlijk product te kopen.
Streaming wordt steeds populairder. Het is toegankelijk, betaalbaar en vrijwel altijd beschikbaar. Steeds vaker worden fysieke media duurder. Een luxeproduct voor de verzamelaar die graag tegen een bijzondere collectie aankijkt. Want dat kun je over streamen toch moeilijk zeggen. De keuze ligt bij jezelf en wat jij prettig vindt om te gebruiken.
Tenslotte nog een leuk weetje. De naam ‘bingewatchen’ is afgeleid van het woord ‘binge’ wat ‘te veel’ betekent. Zo heb je ook nog binge-buying (te veel kopen) en dus de algemene term binge watching. Het origineel komt van ‘bingen’ wat staat voor een overmatige eet- of drinkbui hebben.
Zo, dan kan ik nu weer lekker verder bingen met m’n koekjes en m’n choco. Hopelijk heb je weer wat nieuws opgestoken.
May the force be with you.
Tjeerd
MEEGAZINE
ARCHIEF
Benieuwd naar de artikelen die de redactieleden van het Meegazine eerder hebben geschreven? Ons archief puilt uit van interessante artikelen die ook zeker het lezen waard zijn.